Niet adverteren opent de weg voor concurrentie

dinsdag 12 mei | #Bouw, #interieurbouw, #Meubel, #Parket, #Schilder, #Tuinvak

Niets communiceren betekent minder merkbekendheid en dat impliceert minder omzet, stelt Caryn. “Ook al zien consumenten zich genoodzaakt hun gewoontes te wijzigen tijdens momenten van crisis, een deel gaat na de crisis terugvallen op hun vertrouwde merken. Maar een ander deel zal trouw blijven aan de merken en producten die ze leerden kennen in crisistijden”.
Met een doordacht marketingplan kan een bedrijf op korte termijn succes boeken, maar het is eveneens een proces van lange adem.
Caryn: “De reden waarom marktleiders en succesvolle bedrijven een groot deel van hun marketingbudget uitgeven aan deelname aan events en beurzen, is grotendeels te verklaren door de vrees dat hun klanten, indien ze niet op de beurs aanwezig zouden zijn, bij de concurrentie gaan informeren over hun manier van werken en voordelen.”
Nike bijvoorbeeld sponsort (exclusief) sinds lange tijd belangrijke sportevenementen, niet direct om meer marktaandeel te verwerven, wel ook om de weg af te snijden voor Adidas en andere sportmerken 
Informatiebehoefte
De informatiebehoefte blijft bestaan en neemt zelfs toe, stelt Caryn. “Het is niet omdat klanten voor het moment minder of niets meer bestellen, dat ze geen info inwinnen of verzamelen over de producten die ze normaal bestellen. Door deze ongewone omstandigheden hebben zowel consumenten als vakmensen meer tijd om met media bezig te zijn: lezen, zowel online als in print en kijken als op tv. Bovendien gaan velen juist nu ook op zoek naar nieuwe producten.”
Als uw klanten uw producten niet terugvinden, gaan ze automatisch twijfelen of ze de juiste keuze gemaakt hebben door uw ‘onzichtbare’ services en producten aan te kopen. Er rijzen ook twijfels of u dit gamma in de toekomst zal blijven leveren?

Lees- en kijkcijfers stijgen
Uit een studie van het wereldwijd toonaangevende Havas blijkt dat de kijkcijfers met 20 procent gestegen zijn sinds de komst van corona. Zowel nieuwsprogramma’s als andere uitzendingen profiteren van stijgende kijkcijfers. Ook digitaal zien we een boost van ongeveer plus 35 procent voor de websites. Ook de mediaconsumptie van de woonbladen is gevoelig gestegen.
Events zullen niet zo vanzelfsprekend zijn, meent Caryn tot slot. “Los van het feit dat het organiseren van beurzen, opendeurdagen en demonstraties nog altijd verboden blijft, is de vrees terecht dat klanten voor nog veel langere tijd gaan wegblijven van situaties waar fysiek contact tot echte of denkbeeldige besmetting kan leiden. Video en virtuele events gaan fysieke contacten vervangen maar zullen toch wellicht niet dezelfde impact hebben.”

Kant-en-klaar

In 2001 bracht Mobilane de Kant & Klaar Haag op de markt. Kieboom: “Je moet je realiseren dat dit idee best een investering vergt, want de hagen staan anderhalf à twee jaar in de kas. Maar juist dat de haag zo lang in de kas blijft en vervolgens kant-en-klaar geplaatst wordt, biedt enorme voordelen: de klant heeft meteen het gewenste resultaat en de plant is groter en daarmee sterker.” Het idee sloeg aan: het Nederlandse bedrijf is nu wereldwijd de grootste in kant-en-klare hagen, exporteert de hagen door heel Europa en heeft een eigen kwekerij in Canada voor levering aan Canada en Amerika. Maar ook hier staat de innovatie niet stil. “We hebben nu een nieuwe haag, de ecohaag, samengesteld uit zeven inheemse planten. Dat kan je innovatie noemen, maar het gebruik van inheemse soorten is eigenlijk een terugkeer naar hoe het altijd was. We kozen voor zeven soorten in één haag, want de variatie maakt het geheel sterker en zorgt voor een gevarieerd beeld door het jaar heen, met bloei, bes en bloem.”

Groene gevels

De Kant & Klaar Haag was het begin van veel meer: “We werden vanwege onze haag benaderd door een architect die een groene gevel zocht voor een buitenlandse klant. Wij vonden dat zo’n boeiende vraag dat we aan de slag zijn gegaan en een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld. Zo kwam onze eerste groene gevel tegen een parkeergarage in Monaco. Dat systeem hebben we in de jaren daarna helemaal doorontwikkeld.” Het gaat hierbij om een modulair systeem, waarbij er cassettes van 40×40 cm aan de gevel worden bevestigd, met aan de voorzijde daarvan sleuven waar de planten in gaan. Kieboom: “Wat het systeem uniek maakt, is dat er in de cassettes doek ligt. Dat doek is door een irrigatiesysteem altijd nat. De plant krijgt water via capillaire werking: hij zuigt het water uit die doek. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook, maar je moet het wel verzinnen en ontwikkelen. Vroeger zat het irrigatiesysteem aangesloten op de waterleiding, maar we gebruiken steeds vaker regenwater. Daarvoor werken we met wateropvang op het dak of met tanks onder de grond. Dat laatste doen we vooral bij nieuwbouwprojecten, zodat de tanks vanaf het begin in de plannen meegenomen kunnen worden.” Na de kant-en-klare haag en de groene gevels kwamen ook de groene daken en groene binnenwanden. “We vinden het een mooie uitdaging om steeds nieuwe en betere oplossingen te vinden. De gevels, wanden en daken exporteren we wereldwijd als systeem, maar vaak zonder het groen. De planten worden er door onze lokale contacten aan toegevoegd.”

Meedenken

“We staan als maatschappij voor urgente uitdagingen zoals biodiversiteitsverlies, klimaatverandering en de leefbaarheid van steden”, zegt Kieboom. “Om impact te kunnen maken, zoeken wij als leverancier samenwerkingen met overheden, gemeentes en architecten. We denken graag mee met architecten: is hun plan realistisch? Kunnen we hierbij een lange levensduur van het groen realiseren? Bij groene gevels en daken is er het risico dat het een eenmalige investering is en er niet is nagedacht over het onderhoud. Gelukkig zie je dat het onderhoud steeds vaker wordt meegenomen in de planning. Sowieso is het een trend om meer oog te hebben voor het groen bij een bouwproject. We worden vaker al in een vroege fase bij bouwplannen betrokken. Dat is belangrijk, want als we aan de bouwtafel meepraten, kunnen we tijdig adviseren om bij een groene gevel de tanks voor regenwater en een technische ruimte voor het irrigatiesysteem in het ontwerp op te nemen. En we wijzen op het belang van een goed onderhoudsplan, zodat het groen blijvend is.”

Duitse awards

Onlangs won Mobilane twee BuGG-awards. De Duitse Federale Vereniging voor Groene Gebouwen (Bundesverband GebäudeGrün, BuGG) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste groene buitengevel, groene binnenwand en groen dak. Voor het eerst won één partij daarbij twee van de drie awards: Mobilane werd met zijn Duitse partner Gefässerie eerste in de twee categorieën buitengevel en binnenwand (en tweede in de categorie dak). “Bij de binnenwand ging het om de wand van Timberjacks in Keulen. Van deze restaurantketen hebben we meerdere vestigingen vergroend. De samenwerking met Gefässerie hield hier in dat wij het systeem helemaal op maat leverden en zij het plaatsten en onderhouden. Het mooie aan het systeem is dat het heel slank en lichtgewicht is, en dat er geen water wordt verspild. Een stuk van de doek in de cassettes hangt in een goot. De goten hebben een sensor die ervoor zorgt dat het water wordt aangevuld zodra het nodig is. Zo heb je precies genoeg water en verspil je niets.” De BuGG-award voor beste groene gevel was voor de groene gevels van het nieuwe bedrijfsgebouw van Gefässerie in Fuchsstadt. Alle vier de gevels en het dak zijn voorzien van groen, waarbij de geveloriëntatie de plantkeuze bepaalde. “Voor ons zijn de BuGG-awards een bevestiging dat we op de goede weg zijn, met samenwerkingen met goede partners en altijd onze vier pijlers als uitgangspunt”, zegt Kieboom. Wat groene gevels zoals die in Fuchsstadt bijdragen aan de biodiversiteit, wordt gemonitord. Onderzoeksbureau SGS heeft een methode ontwikkeld om de biodiversiteit van groene gevels te meten. De exclusieve rechten om die meetmethode in Europa toe te passen, liggen bij Mobilane.

Bushokjes voor biodiversiteit

Mobilane was in 2019 wereldnieuws toen het bedrijf de bushokjes in Utrecht voorzag van groene daken. “Daarmee haalden we de pers tot in China en India aan toe”, vertelt Kieboom. “Een Amerikaanse journalist noemde de bushokjes ‘bee-stop’ in plaats van ‘bus stop’. Wij vroegen ons af of dat niet te sterk gezegd was, want sedum trekt niet de meeste insecten aan. Maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er een enorme toename is in biodiversiteit rondom groene bushokjes, vooral die in een sterk verstedelijkte omgeving zoals Neude en het Janskerkhof. Dus ook al is iets een klein oppervlak, het heeft absoluut waarde.”