Nieuwe Zero Tail graafmachines van Yanmar

woensdag 6 november | Producten

Yanmar Compact Equipment EMEA (Yanmar CE) heeft de lancering aangekondigd van twee zero-tail swing graafmachines van de nieuwe generatie: de opnieuw ontworpen ViO38-7 en ViO33-7. Deze zullen worden gepresenteerd op de GaLaBau tentoonstelling dit jaar in Neurenberg, Duitsland. De eenheden zijn ontworpen om uit te blinken in een breed scala aan toepassingen; waaronder (maar zeker niet beperkt tot) civiele techniek, landschapsarchitectuur, bouw en gemeentewerk. De nieuwe en verbeterde modellen, die de bestaande ViO38-6 en ViO33-6 van Yanmar vervangen, zijn volgens de fabrikant ideaal voor projecten waar ruimte schaars is en waar prestaties en comfort voor de bestuurder van het grootste belang zijn. 

Verbeterde prestaties 

De ViO38-7, met een bedrijfsgewicht van 3.585 kg, levert een graafvermogen van 32,8 kN bij 2.200 tpm. De lichtere ViO33-7, met een bedrijfsgewicht van 3.265 kg, biedt een graafvermogen van 30,69 kN, wat betekent dat beide zeer compacte machines moeiteloos veeleisende taken op krappe locaties aankunnen. Beide machines profiteren ook van verbeteringen aan het hydraulisch systeem en een 18,5 kW Yanmar-motor, wat resulteert in soepelere, snellere bewerkingen en een verbetering van 7 procent in graafefficiëntie vergeleken met hun voorgangers. 

De hoek van de giekzwenking is verbeterd aan de linkerkant van de machine, wat invloed heeft op de draaicirkel van beide eenheden; dit resulteert in een vermindering van 115 mm in vergelijking met eerdere modellen en biedt bestuurders meer veelzijdigheid en een breder werkbereik. Extra wijzigingen aan de positie van de onderwagen en de vorm van de bak verbeteren het vrijmaken van materiaal tijdens het vooruit graven, waardoor deze modellen zich uitstekend aanpassen aan verschillende werkomstandigheden. 

Compacte afmetingen

De smalle breedte van 1.550 mm van de ViO33-7 maakt deze uitermate geschikt om te voldoen aan de dynamische behoeften van ons moderne, drukke landschap, net zoals de breedte van 1.740 mm van de ViO38-7. Beide modellen zijn ook uiterst transporteerbaar, met transportgewichten van 3.210 kg (cabine) en 3.090 kg (canopy) voor de ViO33-7, en 3.530 kg (cabine) en 3.405 kg (canopy) voor de ViO38-7. Verbeteringen aan de loopmotor en de hydraulische pomp verhogen ook de efficiëntie van het grondverwijderingswerk. 

Deze updates samenstellen de graafmachines in staat om sneller hellingen te beklimmen, waardoor de totale reistijd wordt verminderd. De ViO33-7 biedt nu een maximale snelheid van 4,8 km/u – een snelheidsverhoging van 7 procent op vlak terrein – en een verbetering van 25 procent in snelheid onder belasting. Bovendien draagt de standaard automatische snelheidsvertraging bij aan een efficiëntere werking, waardoor elke seconde op de bouwplaats effectief wordt benut.

Bestuurdersgericht ontwerp

Gebruikerscomfort en moderne luxe zijn belangrijke aandachtspunten geweest bij de ontwikkeling van de ViO38-7 en ViO33-7. In reactie op directe feedback van klanten introduceren beide nieuwe modellen een gedurfd nieuw ontwerp dat de kenmerkende zero-tail swing-functionaliteit van Yanmar combineert met een strakke, moderne esthetiek. Deze modellen hebben een opvallende uitstraling, afgewerkt in Yanmar’s kenmerkende ‘Premium Red’ kleur, terwijl ze ook gebruiksgemak en praktische voordelen bieden voor de bestuurder, waaronder verbeterde zichtbaarheid, betere transporteerbaarheid en verbeterde veiligheidskenmerken. 

De ergonomisch herontworpen cabines bieden een ruimere en stillere werkomgeving, wat zowel de veiligheid als het comfort tijdens lange werkuren verhoogt. Ondertussen voegt een nieuw 4,3-inch kleurenbeeldscherm een modern tintje toe aan het interieur van de cabine, terwijl belangrijke updates zoals geoptimaliseerde airconditioningopeningen en toegankelijke opbergruimtes de ervaring voor de bestuurder verder verfijnen. Deze doordachte verbeteringen maken de ViO38-7 en ViO33-7 volgens Yanmar ideaal voor bestuurders die zowel functionaliteit als comfort zoeken op een breed scala aan bouwplaatsen. 

Kant-en-klaar

In 2001 bracht Mobilane de Kant & Klaar Haag op de markt. Kieboom: “Je moet je realiseren dat dit idee best een investering vergt, want de hagen staan anderhalf à twee jaar in de kas. Maar juist dat de haag zo lang in de kas blijft en vervolgens kant-en-klaar geplaatst wordt, biedt enorme voordelen: de klant heeft meteen het gewenste resultaat en de plant is groter en daarmee sterker.” Het idee sloeg aan: het Nederlandse bedrijf is nu wereldwijd de grootste in kant-en-klare hagen, exporteert de hagen door heel Europa en heeft een eigen kwekerij in Canada voor levering aan Canada en Amerika. Maar ook hier staat de innovatie niet stil. “We hebben nu een nieuwe haag, de ecohaag, samengesteld uit zeven inheemse planten. Dat kan je innovatie noemen, maar het gebruik van inheemse soorten is eigenlijk een terugkeer naar hoe het altijd was. We kozen voor zeven soorten in één haag, want de variatie maakt het geheel sterker en zorgt voor een gevarieerd beeld door het jaar heen, met bloei, bes en bloem.”

Groene gevels

De Kant & Klaar Haag was het begin van veel meer: “We werden vanwege onze haag benaderd door een architect die een groene gevel zocht voor een buitenlandse klant. Wij vonden dat zo’n boeiende vraag dat we aan de slag zijn gegaan en een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld. Zo kwam onze eerste groene gevel tegen een parkeergarage in Monaco. Dat systeem hebben we in de jaren daarna helemaal doorontwikkeld.” Het gaat hierbij om een modulair systeem, waarbij er cassettes van 40×40 cm aan de gevel worden bevestigd, met aan de voorzijde daarvan sleuven waar de planten in gaan. Kieboom: “Wat het systeem uniek maakt, is dat er in de cassettes doek ligt. Dat doek is door een irrigatiesysteem altijd nat. De plant krijgt water via capillaire werking: hij zuigt het water uit die doek. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook, maar je moet het wel verzinnen en ontwikkelen. Vroeger zat het irrigatiesysteem aangesloten op de waterleiding, maar we gebruiken steeds vaker regenwater. Daarvoor werken we met wateropvang op het dak of met tanks onder de grond. Dat laatste doen we vooral bij nieuwbouwprojecten, zodat de tanks vanaf het begin in de plannen meegenomen kunnen worden.” Na de kant-en-klare haag en de groene gevels kwamen ook de groene daken en groene binnenwanden. “We vinden het een mooie uitdaging om steeds nieuwe en betere oplossingen te vinden. De gevels, wanden en daken exporteren we wereldwijd als systeem, maar vaak zonder het groen. De planten worden er door onze lokale contacten aan toegevoegd.”

Meedenken

“We staan als maatschappij voor urgente uitdagingen zoals biodiversiteitsverlies, klimaatverandering en de leefbaarheid van steden”, zegt Kieboom. “Om impact te kunnen maken, zoeken wij als leverancier samenwerkingen met overheden, gemeentes en architecten. We denken graag mee met architecten: is hun plan realistisch? Kunnen we hierbij een lange levensduur van het groen realiseren? Bij groene gevels en daken is er het risico dat het een eenmalige investering is en er niet is nagedacht over het onderhoud. Gelukkig zie je dat het onderhoud steeds vaker wordt meegenomen in de planning. Sowieso is het een trend om meer oog te hebben voor het groen bij een bouwproject. We worden vaker al in een vroege fase bij bouwplannen betrokken. Dat is belangrijk, want als we aan de bouwtafel meepraten, kunnen we tijdig adviseren om bij een groene gevel de tanks voor regenwater en een technische ruimte voor het irrigatiesysteem in het ontwerp op te nemen. En we wijzen op het belang van een goed onderhoudsplan, zodat het groen blijvend is.”

Duitse awards

Onlangs won Mobilane twee BuGG-awards. De Duitse Federale Vereniging voor Groene Gebouwen (Bundesverband GebäudeGrün, BuGG) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste groene buitengevel, groene binnenwand en groen dak. Voor het eerst won één partij daarbij twee van de drie awards: Mobilane werd met zijn Duitse partner Gefässerie eerste in de twee categorieën buitengevel en binnenwand (en tweede in de categorie dak). “Bij de binnenwand ging het om de wand van Timberjacks in Keulen. Van deze restaurantketen hebben we meerdere vestigingen vergroend. De samenwerking met Gefässerie hield hier in dat wij het systeem helemaal op maat leverden en zij het plaatsten en onderhouden. Het mooie aan het systeem is dat het heel slank en lichtgewicht is, en dat er geen water wordt verspild. Een stuk van de doek in de cassettes hangt in een goot. De goten hebben een sensor die ervoor zorgt dat het water wordt aangevuld zodra het nodig is. Zo heb je precies genoeg water en verspil je niets.” De BuGG-award voor beste groene gevel was voor de groene gevels van het nieuwe bedrijfsgebouw van Gefässerie in Fuchsstadt. Alle vier de gevels en het dak zijn voorzien van groen, waarbij de geveloriëntatie de plantkeuze bepaalde. “Voor ons zijn de BuGG-awards een bevestiging dat we op de goede weg zijn, met samenwerkingen met goede partners en altijd onze vier pijlers als uitgangspunt”, zegt Kieboom. Wat groene gevels zoals die in Fuchsstadt bijdragen aan de biodiversiteit, wordt gemonitord. Onderzoeksbureau SGS heeft een methode ontwikkeld om de biodiversiteit van groene gevels te meten. De exclusieve rechten om die meetmethode in Europa toe te passen, liggen bij Mobilane.

Bushokjes voor biodiversiteit

Mobilane was in 2019 wereldnieuws toen het bedrijf de bushokjes in Utrecht voorzag van groene daken. “Daarmee haalden we de pers tot in China en India aan toe”, vertelt Kieboom. “Een Amerikaanse journalist noemde de bushokjes ‘bee-stop’ in plaats van ‘bus stop’. Wij vroegen ons af of dat niet te sterk gezegd was, want sedum trekt niet de meeste insecten aan. Maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er een enorme toename is in biodiversiteit rondom groene bushokjes, vooral die in een sterk verstedelijkte omgeving zoals Neude en het Janskerkhof. Dus ook al is iets een klein oppervlak, het heeft absoluut waarde.”