Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

woensdag 11 oktober | NULL

Begonnen in 2010 als groothandel in steen, veranderde Trivium in 2014 van koers om zich voortaan rechtstreeks en exclusief te richten op de tuinarchitect, tuinontwerper, hovenier en zwembadbouwer in het hogere segment. Niels in ’t Veen, oprichter en eigenaar: “Wij noemen ons ‘meesters in steen’, want we leveren alles op het gebied van verharding van de buitenruimte. Dan heb je het over terrastegels, maar ook over bijvoorbeeld zwembadranden, traptreden en uiteenlopend maatwerk. Wij leveren steen in de breedste zin van het woord: natuursteen, beton en keramiek. Zo hebben we onlangs 300 ton keien uit Duitsland geïmporteerd, voor een klant die een beekstroom in zijn tuin wilde. Waar traditionele leveranciers zeggen dat ze iets niet kunnen leveren, gaan wij door met zoeken tot we een oplossing hebben.”

Event is gat in de markt

“In het contact met onze klanten in dat hogere segment leerden we dat zij niet veel naar beurzen gingen”, vertelt In ’t Veen. “Zij vonden daar namelijk niet de inspiratie, kennis en contacten die ze zochten. Op de bestaande beurzen werden standaardproducten getoond die vaak ‘op iedere hoek van de straat te koop zijn’. Wij besloten daarop in 2015 om dan maar zélf een event op te zetten: Meesters in de tuin.” Dat bleek een gat in de markt. In ’t Veen: “Inmiddels komen er ruim duizend bezoekers per jaar. Zij worden bij ons ontvangen zoals dat bij ze past, wat betreft parkeren, garderobe en catering. Het is voor hen een avondje uit met vakgenoten die op hetzelfde niveau werken.”

Lees ook: Meesterlijke innovaties in het hogere segment

Beleving van geur, smaak en sfeer

Zelf noemt hij Meesters in de tuin geen beurs, vertelt In ’t Veen. “De aankleding en ambiance gaan verder. Het event vindt plaats op het terrein van Boomkwekerij Ebben. In drie hallen plaatsen we 250 volwassen bomen en ruim duizend bamboes ter aankleding. De exposanten worden organisch door de ruimte verdeeld zodat er geen rechte gangpaden zijn. Zo ontstaat er een beleving die meer weg heeft van een festival. Er zijn kennissessies in verschillende theaters, er is live cooking en ’s avonds divers entertainment.” Het event berust op drie pijlers, licht In ’t Veen toe: inspiratie, kennis en netwerken. “Het is een beleving van geur, smaak en sfeer. Bij alle stands worden productinnovaties getoond en tijdens kennissessies gaan bekende sprekers uit de branche dieper op de materie in. En doordat het event vooral in de avonduren plaatsvindt – met inloop vanaf half vijf – gaat het naadloos over in een netwerkborrel die voor veel bezoekers kan duren tot een uur of één.”

Goede tijden

Op 12 oktober (professionals) en 13 oktober (consumenten) vindt de achtste editie van Meesters in de tuin plaats. “Tuinontwerpers, hoveniers en zwembadbouwers die zich gespecialiseerd hebben in het hogere segment, beleven goede tijden”, vertelt In ’t Veen. “Nederlanders krijgen meer oog voor de natuur en brengen meer tijd door in de tuin. Daar komt bij dat de welgestelde Nederlander steeds meer geld te besteden heeft. Ook de mogelijkheden om buiten te vertoeven worden steeds uitgebreider. Denk aan multimedia of complete tuinkamers.” Ook het event groeit. “Dit jaar komt er een derde hal bij en groeien we naar 5000 m2 inspiratie en vijftig exposanten. Er zijn dit jaar niet vijf, maar twintig kennissessies, over uiteenlopende onderwerpen: van bodemverbetering en natuurinclusief ontwerpen tot marketing en ondernemerschap. We noemen het event daarom dit jaar ook wel ‘the brain edition’.”

Tekst: Nolanda Klunder

Kant-en-klaar

In 2001 bracht Mobilane de Kant & Klaar Haag op de markt. Kieboom: “Je moet je realiseren dat dit idee best een investering vergt, want de hagen staan anderhalf à twee jaar in de kas. Maar juist dat de haag zo lang in de kas blijft en vervolgens kant-en-klaar geplaatst wordt, biedt enorme voordelen: de klant heeft meteen het gewenste resultaat en de plant is groter en daarmee sterker.” Het idee sloeg aan: het Nederlandse bedrijf is nu wereldwijd de grootste in kant-en-klare hagen, exporteert de hagen door heel Europa en heeft een eigen kwekerij in Canada voor levering aan Canada en Amerika. Maar ook hier staat de innovatie niet stil. “We hebben nu een nieuwe haag, de ecohaag, samengesteld uit zeven inheemse planten. Dat kan je innovatie noemen, maar het gebruik van inheemse soorten is eigenlijk een terugkeer naar hoe het altijd was. We kozen voor zeven soorten in één haag, want de variatie maakt het geheel sterker en zorgt voor een gevarieerd beeld door het jaar heen, met bloei, bes en bloem.”

Groene gevels

De Kant & Klaar Haag was het begin van veel meer: “We werden vanwege onze haag benaderd door een architect die een groene gevel zocht voor een buitenlandse klant. Wij vonden dat zo’n boeiende vraag dat we aan de slag zijn gegaan en een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld. Zo kwam onze eerste groene gevel tegen een parkeergarage in Monaco. Dat systeem hebben we in de jaren daarna helemaal doorontwikkeld.” Het gaat hierbij om een modulair systeem, waarbij er cassettes van 40×40 cm aan de gevel worden bevestigd, met aan de voorzijde daarvan sleuven waar de planten in gaan. Kieboom: “Wat het systeem uniek maakt, is dat er in de cassettes doek ligt. Dat doek is door een irrigatiesysteem altijd nat. De plant krijgt water via capillaire werking: hij zuigt het water uit die doek. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook, maar je moet het wel verzinnen en ontwikkelen. Vroeger zat het irrigatiesysteem aangesloten op de waterleiding, maar we gebruiken steeds vaker regenwater. Daarvoor werken we met wateropvang op het dak of met tanks onder de grond. Dat laatste doen we vooral bij nieuwbouwprojecten, zodat de tanks vanaf het begin in de plannen meegenomen kunnen worden.” Na de kant-en-klare haag en de groene gevels kwamen ook de groene daken en groene binnenwanden. “We vinden het een mooie uitdaging om steeds nieuwe en betere oplossingen te vinden. De gevels, wanden en daken exporteren we wereldwijd als systeem, maar vaak zonder het groen. De planten worden er door onze lokale contacten aan toegevoegd.”

Meedenken

“We staan als maatschappij voor urgente uitdagingen zoals biodiversiteitsverlies, klimaatverandering en de leefbaarheid van steden”, zegt Kieboom. “Om impact te kunnen maken, zoeken wij als leverancier samenwerkingen met overheden, gemeentes en architecten. We denken graag mee met architecten: is hun plan realistisch? Kunnen we hierbij een lange levensduur van het groen realiseren? Bij groene gevels en daken is er het risico dat het een eenmalige investering is en er niet is nagedacht over het onderhoud. Gelukkig zie je dat het onderhoud steeds vaker wordt meegenomen in de planning. Sowieso is het een trend om meer oog te hebben voor het groen bij een bouwproject. We worden vaker al in een vroege fase bij bouwplannen betrokken. Dat is belangrijk, want als we aan de bouwtafel meepraten, kunnen we tijdig adviseren om bij een groene gevel de tanks voor regenwater en een technische ruimte voor het irrigatiesysteem in het ontwerp op te nemen. En we wijzen op het belang van een goed onderhoudsplan, zodat het groen blijvend is.”

Duitse awards

Onlangs won Mobilane twee BuGG-awards. De Duitse Federale Vereniging voor Groene Gebouwen (Bundesverband GebäudeGrün, BuGG) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste groene buitengevel, groene binnenwand en groen dak. Voor het eerst won één partij daarbij twee van de drie awards: Mobilane werd met zijn Duitse partner Gefässerie eerste in de twee categorieën buitengevel en binnenwand (en tweede in de categorie dak). “Bij de binnenwand ging het om de wand van Timberjacks in Keulen. Van deze restaurantketen hebben we meerdere vestigingen vergroend. De samenwerking met Gefässerie hield hier in dat wij het systeem helemaal op maat leverden en zij het plaatsten en onderhouden. Het mooie aan het systeem is dat het heel slank en lichtgewicht is, en dat er geen water wordt verspild. Een stuk van de doek in de cassettes hangt in een goot. De goten hebben een sensor die ervoor zorgt dat het water wordt aangevuld zodra het nodig is. Zo heb je precies genoeg water en verspil je niets.” De BuGG-award voor beste groene gevel was voor de groene gevels van het nieuwe bedrijfsgebouw van Gefässerie in Fuchsstadt. Alle vier de gevels en het dak zijn voorzien van groen, waarbij de geveloriëntatie de plantkeuze bepaalde. “Voor ons zijn de BuGG-awards een bevestiging dat we op de goede weg zijn, met samenwerkingen met goede partners en altijd onze vier pijlers als uitgangspunt”, zegt Kieboom. Wat groene gevels zoals die in Fuchsstadt bijdragen aan de biodiversiteit, wordt gemonitord. Onderzoeksbureau SGS heeft een methode ontwikkeld om de biodiversiteit van groene gevels te meten. De exclusieve rechten om die meetmethode in Europa toe te passen, liggen bij Mobilane.

Bushokjes voor biodiversiteit

Mobilane was in 2019 wereldnieuws toen het bedrijf de bushokjes in Utrecht voorzag van groene daken. “Daarmee haalden we de pers tot in China en India aan toe”, vertelt Kieboom. “Een Amerikaanse journalist noemde de bushokjes ‘bee-stop’ in plaats van ‘bus stop’. Wij vroegen ons af of dat niet te sterk gezegd was, want sedum trekt niet de meeste insecten aan. Maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er een enorme toename is in biodiversiteit rondom groene bushokjes, vooral die in een sterk verstedelijkte omgeving zoals Neude en het Janskerkhof. Dus ook al is iets een klein oppervlak, het heeft absoluut waarde.”