Vier de Lente: kennis- en inspiratie-event

woensdag 5 maart | Events, Nieuws

Het zijn uitdagende tijden voor Nederlandse bloemisten. Door kostenstijging wordt het steeds moeilijker het bedrijf financieel gezond en rendabel te houden. Reden voor de initiatiefnemers om een congres te organiseren rond de vraag hoe bloemisten hun verdienmodel kunnen verbeteren. Interessante sprekers laten vanuit verschillende invalshoeken hun licht schijnen over dit thema.


Sprekers

Daniël Pinkse (Royal FloraHolland) vertelt over ‘de slimme kassa’. Hij laat zien dat een kassa meer is dan een koppeling met de boekhouding. Een goed ingeregelde kassa geeft inzicht, stimuleert medewerkers om het morgen beter te doen dan vandaag en leidt tot meer verkoop van bloemen en planten.

Ontwikkelaar Albert Haveman laat zien hoe de bloemist direct met Floral Profit aan de slag kan. Constante schommelingen in inkoopprijzen maken het voor bloemisten een uitdaging om grip te houden op hun marge. Floral Profit is een nieuwe app waarmee je snel en professioneel je prijslijst samenstelt. Sturen op marge, in plaats van hoofdrekenen of op je gevoel.

Namens Paardekooper legt Tessa Blanken (Bloom beej Tess, Venlo) een kwestie voor aan de congresdeelnemers: mag een bloemist voor een mooie verpakking iets extra’s rekenen? Wat levert het op en hoe zullen klanten erop reageren?

Na de pauze neemt Chris Martens de aanwezigen mee op de duurzaamheidsreis van Smithers-Oasis, waarbij innovatie en milieubewustzijn hand in hand gaan. Voorlopig hoogtepunt hierin is het onlangs op IPM Essen geïntroduceerde plantaardig steekschuim OASIS Renewal Floral Foam. Dit product heeft de hoogste OK biobased-certificering van TÜV Austria ontvangen.

Bram Rijkers (VBW) geeft toelichting op een bijzondere geste: VBW geeft haar leden in 2025 hun contributie terug in de vorm van een persoonlijk ondernemersbudget. Het bedrag kan worden besteed aan diensten van VBW en partners zoals een training, een bedrijfsanalyse of software.

Met haar bedrijf de Business Blijmakers heeft Chantal Riedeman de afgelopen vijftien jaar zo´n 250 bedrijven helpen groeien. Als slotspreekster legt zij legt bloemisten de prikkelende vraag voor of zij wel genoeg ‘flirten’ met hun klanten. Haar motto is dat klanten altijd op één moeten staan, want blije klanten leiden tot meer omzet en loyaliteit. In een interactieve sessie geeft zij nuttige tips voor het creëren van een optimale klantbeleving.

Workshops en stands


Vanaf 18.30 uur worden in Groothandelscentrum Plantion workshops gegeven door onder meer Double Quality Counseling (rendementsverbetering), Paardekooper (verpakkingen) en Smithers-Oasis (duurzame steekschuimproducten). Op het plein staan stands van DQC, FloraNL, Floral Profit, Floral Academy, TICA, Bloem en Blad en DC Automatisering. De vendingmachine Bloem-O-Maat wordt ook gedemonstreerd en in samenwerking met Anthurium Info wordt een presentatieruimte met de groene trends van 2025 ingericht. Inkopen is tot 21.30 uur mogelijk bij TICA, Buurman Planten, GM Bloemen, Zalam en Dillewijn Alflora.

Deelname aan Vier de Lente bij Plantion in Ede op 18 maart is gratis voor vakgenoten. Aanmelding voor het middaggedeelte (congres) is verplicht via www.vbw.nu/lente.

Kant-en-klaar

In 2001 bracht Mobilane de Kant & Klaar Haag op de markt. Kieboom: “Je moet je realiseren dat dit idee best een investering vergt, want de hagen staan anderhalf à twee jaar in de kas. Maar juist dat de haag zo lang in de kas blijft en vervolgens kant-en-klaar geplaatst wordt, biedt enorme voordelen: de klant heeft meteen het gewenste resultaat en de plant is groter en daarmee sterker.” Het idee sloeg aan: het Nederlandse bedrijf is nu wereldwijd de grootste in kant-en-klare hagen, exporteert de hagen door heel Europa en heeft een eigen kwekerij in Canada voor levering aan Canada en Amerika. Maar ook hier staat de innovatie niet stil. “We hebben nu een nieuwe haag, de ecohaag, samengesteld uit zeven inheemse planten. Dat kan je innovatie noemen, maar het gebruik van inheemse soorten is eigenlijk een terugkeer naar hoe het altijd was. We kozen voor zeven soorten in één haag, want de variatie maakt het geheel sterker en zorgt voor een gevarieerd beeld door het jaar heen, met bloei, bes en bloem.”

Groene gevels

De Kant & Klaar Haag was het begin van veel meer: “We werden vanwege onze haag benaderd door een architect die een groene gevel zocht voor een buitenlandse klant. Wij vonden dat zo’n boeiende vraag dat we aan de slag zijn gegaan en een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld. Zo kwam onze eerste groene gevel tegen een parkeergarage in Monaco. Dat systeem hebben we in de jaren daarna helemaal doorontwikkeld.” Het gaat hierbij om een modulair systeem, waarbij er cassettes van 40×40 cm aan de gevel worden bevestigd, met aan de voorzijde daarvan sleuven waar de planten in gaan. Kieboom: “Wat het systeem uniek maakt, is dat er in de cassettes doek ligt. Dat doek is door een irrigatiesysteem altijd nat. De plant krijgt water via capillaire werking: hij zuigt het water uit die doek. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook, maar je moet het wel verzinnen en ontwikkelen. Vroeger zat het irrigatiesysteem aangesloten op de waterleiding, maar we gebruiken steeds vaker regenwater. Daarvoor werken we met wateropvang op het dak of met tanks onder de grond. Dat laatste doen we vooral bij nieuwbouwprojecten, zodat de tanks vanaf het begin in de plannen meegenomen kunnen worden.” Na de kant-en-klare haag en de groene gevels kwamen ook de groene daken en groene binnenwanden. “We vinden het een mooie uitdaging om steeds nieuwe en betere oplossingen te vinden. De gevels, wanden en daken exporteren we wereldwijd als systeem, maar vaak zonder het groen. De planten worden er door onze lokale contacten aan toegevoegd.”

Meedenken

“We staan als maatschappij voor urgente uitdagingen zoals biodiversiteitsverlies, klimaatverandering en de leefbaarheid van steden”, zegt Kieboom. “Om impact te kunnen maken, zoeken wij als leverancier samenwerkingen met overheden, gemeentes en architecten. We denken graag mee met architecten: is hun plan realistisch? Kunnen we hierbij een lange levensduur van het groen realiseren? Bij groene gevels en daken is er het risico dat het een eenmalige investering is en er niet is nagedacht over het onderhoud. Gelukkig zie je dat het onderhoud steeds vaker wordt meegenomen in de planning. Sowieso is het een trend om meer oog te hebben voor het groen bij een bouwproject. We worden vaker al in een vroege fase bij bouwplannen betrokken. Dat is belangrijk, want als we aan de bouwtafel meepraten, kunnen we tijdig adviseren om bij een groene gevel de tanks voor regenwater en een technische ruimte voor het irrigatiesysteem in het ontwerp op te nemen. En we wijzen op het belang van een goed onderhoudsplan, zodat het groen blijvend is.”

Duitse awards

Onlangs won Mobilane twee BuGG-awards. De Duitse Federale Vereniging voor Groene Gebouwen (Bundesverband GebäudeGrün, BuGG) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste groene buitengevel, groene binnenwand en groen dak. Voor het eerst won één partij daarbij twee van de drie awards: Mobilane werd met zijn Duitse partner Gefässerie eerste in de twee categorieën buitengevel en binnenwand (en tweede in de categorie dak). “Bij de binnenwand ging het om de wand van Timberjacks in Keulen. Van deze restaurantketen hebben we meerdere vestigingen vergroend. De samenwerking met Gefässerie hield hier in dat wij het systeem helemaal op maat leverden en zij het plaatsten en onderhouden. Het mooie aan het systeem is dat het heel slank en lichtgewicht is, en dat er geen water wordt verspild. Een stuk van de doek in de cassettes hangt in een goot. De goten hebben een sensor die ervoor zorgt dat het water wordt aangevuld zodra het nodig is. Zo heb je precies genoeg water en verspil je niets.” De BuGG-award voor beste groene gevel was voor de groene gevels van het nieuwe bedrijfsgebouw van Gefässerie in Fuchsstadt. Alle vier de gevels en het dak zijn voorzien van groen, waarbij de geveloriëntatie de plantkeuze bepaalde. “Voor ons zijn de BuGG-awards een bevestiging dat we op de goede weg zijn, met samenwerkingen met goede partners en altijd onze vier pijlers als uitgangspunt”, zegt Kieboom. Wat groene gevels zoals die in Fuchsstadt bijdragen aan de biodiversiteit, wordt gemonitord. Onderzoeksbureau SGS heeft een methode ontwikkeld om de biodiversiteit van groene gevels te meten. De exclusieve rechten om die meetmethode in Europa toe te passen, liggen bij Mobilane.

Bushokjes voor biodiversiteit

Mobilane was in 2019 wereldnieuws toen het bedrijf de bushokjes in Utrecht voorzag van groene daken. “Daarmee haalden we de pers tot in China en India aan toe”, vertelt Kieboom. “Een Amerikaanse journalist noemde de bushokjes ‘bee-stop’ in plaats van ‘bus stop’. Wij vroegen ons af of dat niet te sterk gezegd was, want sedum trekt niet de meeste insecten aan. Maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er een enorme toename is in biodiversiteit rondom groene bushokjes, vooral die in een sterk verstedelijkte omgeving zoals Neude en het Janskerkhof. Dus ook al is iets een klein oppervlak, het heeft absoluut waarde.”