Meesters in de Tuin: meer dagen, meer kennis

maandag 9 september | Events

Meesters in de Tuin, het jaarlijkse netwerkevent voor tuinarchitecten, zwembadbouwers en hoveniers voor het hogere segment, is de laatste jaren uitgebreid van één donderdag naar een meerdaags event. Niels in ’t Veen, initiatiefnemer van Meesters in de Tuin: “Vorig jaar deden we een pilot met een dag voor consumenten. Met ongeveer duizend bezoekers was die pilot geslaagd. Daarom breiden we de formule dit jaar uit met nóg een dag.” Meesters in de Tuin zal plaatsvinden van 10 tot en met 12 oktober in het Inspyrium in Cuijk.

Kippenvel

Heel belangrijk bij Meesters in de Tuin is de beleving, vertelt In ’t Veen. “Wij creëren een bepaalde sfeer, vanaf het moment dat bezoekers donderdag op de parkeerplaats uit de auto stappen. Dat doen we met bomen, muziek, licht, geuren en live cooking. Zo betreden bezoekers met kippenvel op hun armen de beursvloer. Mensen komen binnen met een glimlach op hun gezicht en vanaf de eerste minuut de juiste instelling. Daarom vragen we toegang: we willen dat ook de bezoeker echt investeert in de avond, in tijd, energie en geld. Het mooie aan dit event is dat elk van de 1500 zakelijke bezoekers een potentiële klant is voor de exposanten. Het zijn bijna allemaal beslissingsbevoegde personen als directeur-eigenaren, bedrijfsleiders, hoofdontwerpers en hoofduitvoerders. Dat maakt dit event zo interessant voor de exposanten.”

Professionals en consumenten

“De donderdag is het jaarlijkse feestje van de top van de tuinbranche”, zegt In ‘t Veen. “Onze grand opening, met culinaire verzorging, een grootse netwerkborrel en een afsluiting met een deejay, is inmiddels berucht in de branche. Vrijdag en zaterdag zijn traditionele beursdagen. We verwachten dat dat ertoe leidt dat er een vrij organische verdeling zal zijn tussen de professional op donderdag en de consument op de andere dagen.” De meeste exposanten werken business-to-business. “Dat neemt niet weg dat het ook voor hen goed kan zijn om consumenten te inspireren. Als consumenten enthousiast zijn, kunnen ze hun tuinontwerper, hovenier of zwembadbouwer vragen om deze specifieke producten mee te nemen in het project.” Om de consument te bereiken werkt Meesters in de Tuin samen met tijdschrift The Art of Living.

Kennis

“De markt ontwikkelt zich heel snel, in alle opzichten: software, producten, wensen van de consument, het klimaat. Meesters in de Tuin is het centrale moment waarop de vakman zijn kennis up-to-date kan brengen. Dit jaar hebben we maar liefst drie theaters, met in totaal zo’n 25 kennissessies over uiteenlopende onderwerpen. In één theater zijn de keynote-sprekers met presentaties over ondernemerschap en bedrijfsvoering. De overige twee theaters zijn geadopteerd door andere partijen: het ene theater door NL Greenlabel, het andere door mediapartij CG Concepts. Zij verzorgen in hun theater de kennissessies, zodat er een breed arsenaal aan sprekers komt. De theaters zijn geen afgesloten ruimtes maar bevinden zich op de beursvloer. Iedereen kan met een koptelefoon komen meeluisteren.”

Innovaties Meesters in de Tuin

“Wij zeggen tegen de professional: kom uit je bureaustoel!’, zegt In ‘t Veen. “Door de snelheid waarmee de markt verandert, moet je je als vakman voortdurend bijscholen. Wij hebben een plek gecreëerd waar je optimaal kennis kunt opdoen. Onze exposanten zijn verplicht om met een innovatie of een productnoviteit te komen. Op andere beurzen zie je wat je al kent, bij ons zie je producten waarmee je je naar je klanten kunt onderscheiden. Daar is de timing van ons event ook op gebaseerd: in oktober laat je je bij ons informeren en in de daaropvolgende wintermaanden kan je samen met partners die je bij Meesters in de Tuin hebt ontmoet, je oriënteren over wat je gaat gebruiken of inkopen. Mede dankzij de kennissessies kan je bij ons heel veel informatie opdoen, terwijl je netwerkt met gelijkgestemde collega’s. Of zoals een bezoeker schreef: Tijdens Meesters in de Tuin vieren we ons vak.”

Kant-en-klaar

In 2001 bracht Mobilane de Kant & Klaar Haag op de markt. Kieboom: “Je moet je realiseren dat dit idee best een investering vergt, want de hagen staan anderhalf à twee jaar in de kas. Maar juist dat de haag zo lang in de kas blijft en vervolgens kant-en-klaar geplaatst wordt, biedt enorme voordelen: de klant heeft meteen het gewenste resultaat en de plant is groter en daarmee sterker.” Het idee sloeg aan: het Nederlandse bedrijf is nu wereldwijd de grootste in kant-en-klare hagen, exporteert de hagen door heel Europa en heeft een eigen kwekerij in Canada voor levering aan Canada en Amerika. Maar ook hier staat de innovatie niet stil. “We hebben nu een nieuwe haag, de ecohaag, samengesteld uit zeven inheemse planten. Dat kan je innovatie noemen, maar het gebruik van inheemse soorten is eigenlijk een terugkeer naar hoe het altijd was. We kozen voor zeven soorten in één haag, want de variatie maakt het geheel sterker en zorgt voor een gevarieerd beeld door het jaar heen, met bloei, bes en bloem.”

Groene gevels

De Kant & Klaar Haag was het begin van veel meer: “We werden vanwege onze haag benaderd door een architect die een groene gevel zocht voor een buitenlandse klant. Wij vonden dat zo’n boeiende vraag dat we aan de slag zijn gegaan en een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld. Zo kwam onze eerste groene gevel tegen een parkeergarage in Monaco. Dat systeem hebben we in de jaren daarna helemaal doorontwikkeld.” Het gaat hierbij om een modulair systeem, waarbij er cassettes van 40×40 cm aan de gevel worden bevestigd, met aan de voorzijde daarvan sleuven waar de planten in gaan. Kieboom: “Wat het systeem uniek maakt, is dat er in de cassettes doek ligt. Dat doek is door een irrigatiesysteem altijd nat. De plant krijgt water via capillaire werking: hij zuigt het water uit die doek. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook, maar je moet het wel verzinnen en ontwikkelen. Vroeger zat het irrigatiesysteem aangesloten op de waterleiding, maar we gebruiken steeds vaker regenwater. Daarvoor werken we met wateropvang op het dak of met tanks onder de grond. Dat laatste doen we vooral bij nieuwbouwprojecten, zodat de tanks vanaf het begin in de plannen meegenomen kunnen worden.” Na de kant-en-klare haag en de groene gevels kwamen ook de groene daken en groene binnenwanden. “We vinden het een mooie uitdaging om steeds nieuwe en betere oplossingen te vinden. De gevels, wanden en daken exporteren we wereldwijd als systeem, maar vaak zonder het groen. De planten worden er door onze lokale contacten aan toegevoegd.”

Meedenken

“We staan als maatschappij voor urgente uitdagingen zoals biodiversiteitsverlies, klimaatverandering en de leefbaarheid van steden”, zegt Kieboom. “Om impact te kunnen maken, zoeken wij als leverancier samenwerkingen met overheden, gemeentes en architecten. We denken graag mee met architecten: is hun plan realistisch? Kunnen we hierbij een lange levensduur van het groen realiseren? Bij groene gevels en daken is er het risico dat het een eenmalige investering is en er niet is nagedacht over het onderhoud. Gelukkig zie je dat het onderhoud steeds vaker wordt meegenomen in de planning. Sowieso is het een trend om meer oog te hebben voor het groen bij een bouwproject. We worden vaker al in een vroege fase bij bouwplannen betrokken. Dat is belangrijk, want als we aan de bouwtafel meepraten, kunnen we tijdig adviseren om bij een groene gevel de tanks voor regenwater en een technische ruimte voor het irrigatiesysteem in het ontwerp op te nemen. En we wijzen op het belang van een goed onderhoudsplan, zodat het groen blijvend is.”

Duitse awards

Onlangs won Mobilane twee BuGG-awards. De Duitse Federale Vereniging voor Groene Gebouwen (Bundesverband GebäudeGrün, BuGG) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste groene buitengevel, groene binnenwand en groen dak. Voor het eerst won één partij daarbij twee van de drie awards: Mobilane werd met zijn Duitse partner Gefässerie eerste in de twee categorieën buitengevel en binnenwand (en tweede in de categorie dak). “Bij de binnenwand ging het om de wand van Timberjacks in Keulen. Van deze restaurantketen hebben we meerdere vestigingen vergroend. De samenwerking met Gefässerie hield hier in dat wij het systeem helemaal op maat leverden en zij het plaatsten en onderhouden. Het mooie aan het systeem is dat het heel slank en lichtgewicht is, en dat er geen water wordt verspild. Een stuk van de doek in de cassettes hangt in een goot. De goten hebben een sensor die ervoor zorgt dat het water wordt aangevuld zodra het nodig is. Zo heb je precies genoeg water en verspil je niets.” De BuGG-award voor beste groene gevel was voor de groene gevels van het nieuwe bedrijfsgebouw van Gefässerie in Fuchsstadt. Alle vier de gevels en het dak zijn voorzien van groen, waarbij de geveloriëntatie de plantkeuze bepaalde. “Voor ons zijn de BuGG-awards een bevestiging dat we op de goede weg zijn, met samenwerkingen met goede partners en altijd onze vier pijlers als uitgangspunt”, zegt Kieboom. Wat groene gevels zoals die in Fuchsstadt bijdragen aan de biodiversiteit, wordt gemonitord. Onderzoeksbureau SGS heeft een methode ontwikkeld om de biodiversiteit van groene gevels te meten. De exclusieve rechten om die meetmethode in Europa toe te passen, liggen bij Mobilane.

Bushokjes voor biodiversiteit

Mobilane was in 2019 wereldnieuws toen het bedrijf de bushokjes in Utrecht voorzag van groene daken. “Daarmee haalden we de pers tot in China en India aan toe”, vertelt Kieboom. “Een Amerikaanse journalist noemde de bushokjes ‘bee-stop’ in plaats van ‘bus stop’. Wij vroegen ons af of dat niet te sterk gezegd was, want sedum trekt niet de meeste insecten aan. Maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er een enorme toename is in biodiversiteit rondom groene bushokjes, vooral die in een sterk verstedelijkte omgeving zoals Neude en het Janskerkhof. Dus ook al is iets een klein oppervlak, het heeft absoluut waarde.”