Achtste editie van Meesters in de Tuin

dinsdag 28 november | NULL

Meesters in de tuin vond vorige maand plaats, op 12 en 13 oktober. Tuinontwerpers, tuinarchitecten, hoveniers en zwembadbouwers die zich gespecialiseerd hebben in het hogere segment, ontmoeten elkaar bij dit jaarlijkse evenement om inspiratie, kennis en contacten op te doen. Daarbij is de sfeer een belangrijke factor, vertelt initiatiefnemer Niels in ’t Veen: “Vanaf het moment dat mensen binnenkomen op de beursvloer, moeten ze zich fijn voelen door de ambiance: de aankleding, het licht, het geluid, de geuren. Elk jaar draaien we een beetje aan de knoppen om het event nóg beter te maken. Dit jaar hadden we al muziek bij de parking. De entree was mooi vormgegeven met groen en bomen, en nog voordat de gasten binnen waren, werd twee, drie keer een hapje aangeboden. Het culinaire gedeelte was ook dit jaar weer heel belangrijk, met onder meer live cooking.”

Ook voor consumenten              

Een grote verandering dit jaar was de consumentendag. “Die tweede dag is op verzoek van de exposanten”, vertelt In ’t Veen. “Zij investeren energie, tijd en geld in de stands en vinden het jammer dat ze na één avond weer moeten afbreken. Maar als je het event verlengt naar twee dagen, komen de gasten op verschillende dagen en ontmoeten ze elkaar niet meer. We vinden het heel belangrijk dat ondernemers uit hetzelfde nichesegment elkaar blijven tegenkomen, dat netwerk willen we pertinent niet uit elkaar trekken. Dus als we het evenement langer willen maken, moeten we dat voor verschillende doelgroepen doen. Zo kwamen we erop uit om dit jaar de vrijdag toe te voegen als dag voor consumenten. Dat was een gok, we hadden geen idee hoeveel gasten we op die dag zouden krijgen. Uiteindelijk zijn er op de vrijdag 922 bezoekers geteld, daar waren we heel tevreden over.”

Lees ook: Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

Twintig kennissessies

Er was nog een verandering: “We hebben dit jaar veel aandacht besteed aan het onderdeel kennis. Waar we voorheen vijf kennissessies hadden, hadden we er nu ruim twintig in twee theaters. Daarvoor werd de techniek van de silent disco gebruikt, dus mensen konden met een koptelefoon meeluisteren. Het gaf vrijheid dat mensen bij een statafel konden staan met een koptelefoon, maar ook weer konden weglopen. Bij sommige kennissessies hadden we wel honderd tot honderdvijftig koptelefoons die allemaal bezet waren.” In de kennissessies kwamen uiteenlopende onderwerpen aan bod. “Zo kwam Nico Wissing van NL Greenlabel vertellen hoe belangrijk groen in de tuin is. We vertegenwoordigen met dit event misschien wel een heel grijs stuk van de branche, maar zonder groen is er niks. Jelle Westra van TuinKeur, gaf een duidelijk beeld van de ontwikkelingen bij de uurtarieven van hoveniers. Hoofdspreker was Jan van Setten, auteur van meerdere managementboeken, die vertelde over klantgerichtheid. Kortom, het ging van marketing tot financieel, van groen naar grijs, alle facetten kwamen aan bod. Vanwege die kennissessies noemden we dit ook wel ‘the brain edition’.”

Appjes

In ’t Veen kijkt tevreden terug op het evenement. “Voor mij is het grootste succes van het evenement dat het niet alleen een beurs is, maar vooral een jaarlijks moment voor dit deel van de markt om elkaar te ontmoeten. Daarbij is de ontspannen, ongedwongen sfeer heel belangrijk. Om half 1 ’s nachts moesten we nog ruim driehonderd gasten vertellen dat het afgelopen was. Na afloop kreeg ik appjes van bezoekers en exposanten dat ze zo’n fantastische avond hebben gehad. Dat vat het succes voor mij samen.”

 Tekst: Nolanda Klunder

Kant-en-klaar

In 2001 bracht Mobilane de Kant & Klaar Haag op de markt. Kieboom: “Je moet je realiseren dat dit idee best een investering vergt, want de hagen staan anderhalf à twee jaar in de kas. Maar juist dat de haag zo lang in de kas blijft en vervolgens kant-en-klaar geplaatst wordt, biedt enorme voordelen: de klant heeft meteen het gewenste resultaat en de plant is groter en daarmee sterker.” Het idee sloeg aan: het Nederlandse bedrijf is nu wereldwijd de grootste in kant-en-klare hagen, exporteert de hagen door heel Europa en heeft een eigen kwekerij in Canada voor levering aan Canada en Amerika. Maar ook hier staat de innovatie niet stil. “We hebben nu een nieuwe haag, de ecohaag, samengesteld uit zeven inheemse planten. Dat kan je innovatie noemen, maar het gebruik van inheemse soorten is eigenlijk een terugkeer naar hoe het altijd was. We kozen voor zeven soorten in één haag, want de variatie maakt het geheel sterker en zorgt voor een gevarieerd beeld door het jaar heen, met bloei, bes en bloem.”

Groene gevels

De Kant & Klaar Haag was het begin van veel meer: “We werden vanwege onze haag benaderd door een architect die een groene gevel zocht voor een buitenlandse klant. Wij vonden dat zo’n boeiende vraag dat we aan de slag zijn gegaan en een heel nieuw systeem hebben ontwikkeld. Zo kwam onze eerste groene gevel tegen een parkeergarage in Monaco. Dat systeem hebben we in de jaren daarna helemaal doorontwikkeld.” Het gaat hierbij om een modulair systeem, waarbij er cassettes van 40×40 cm aan de gevel worden bevestigd, met aan de voorzijde daarvan sleuven waar de planten in gaan. Kieboom: “Wat het systeem uniek maakt, is dat er in de cassettes doek ligt. Dat doek is door een irrigatiesysteem altijd nat. De plant krijgt water via capillaire werking: hij zuigt het water uit die doek. Dat klinkt makkelijk en dat is het ook, maar je moet het wel verzinnen en ontwikkelen. Vroeger zat het irrigatiesysteem aangesloten op de waterleiding, maar we gebruiken steeds vaker regenwater. Daarvoor werken we met wateropvang op het dak of met tanks onder de grond. Dat laatste doen we vooral bij nieuwbouwprojecten, zodat de tanks vanaf het begin in de plannen meegenomen kunnen worden.” Na de kant-en-klare haag en de groene gevels kwamen ook de groene daken en groene binnenwanden. “We vinden het een mooie uitdaging om steeds nieuwe en betere oplossingen te vinden. De gevels, wanden en daken exporteren we wereldwijd als systeem, maar vaak zonder het groen. De planten worden er door onze lokale contacten aan toegevoegd.”

Meedenken

“We staan als maatschappij voor urgente uitdagingen zoals biodiversiteitsverlies, klimaatverandering en de leefbaarheid van steden”, zegt Kieboom. “Om impact te kunnen maken, zoeken wij als leverancier samenwerkingen met overheden, gemeentes en architecten. We denken graag mee met architecten: is hun plan realistisch? Kunnen we hierbij een lange levensduur van het groen realiseren? Bij groene gevels en daken is er het risico dat het een eenmalige investering is en er niet is nagedacht over het onderhoud. Gelukkig zie je dat het onderhoud steeds vaker wordt meegenomen in de planning. Sowieso is het een trend om meer oog te hebben voor het groen bij een bouwproject. We worden vaker al in een vroege fase bij bouwplannen betrokken. Dat is belangrijk, want als we aan de bouwtafel meepraten, kunnen we tijdig adviseren om bij een groene gevel de tanks voor regenwater en een technische ruimte voor het irrigatiesysteem in het ontwerp op te nemen. En we wijzen op het belang van een goed onderhoudsplan, zodat het groen blijvend is.”

Duitse awards

Onlangs won Mobilane twee BuGG-awards. De Duitse Federale Vereniging voor Groene Gebouwen (Bundesverband GebäudeGrün, BuGG) reikt elk jaar prijzen uit voor de beste groene buitengevel, groene binnenwand en groen dak. Voor het eerst won één partij daarbij twee van de drie awards: Mobilane werd met zijn Duitse partner Gefässerie eerste in de twee categorieën buitengevel en binnenwand (en tweede in de categorie dak). “Bij de binnenwand ging het om de wand van Timberjacks in Keulen. Van deze restaurantketen hebben we meerdere vestigingen vergroend. De samenwerking met Gefässerie hield hier in dat wij het systeem helemaal op maat leverden en zij het plaatsten en onderhouden. Het mooie aan het systeem is dat het heel slank en lichtgewicht is, en dat er geen water wordt verspild. Een stuk van de doek in de cassettes hangt in een goot. De goten hebben een sensor die ervoor zorgt dat het water wordt aangevuld zodra het nodig is. Zo heb je precies genoeg water en verspil je niets.” De BuGG-award voor beste groene gevel was voor de groene gevels van het nieuwe bedrijfsgebouw van Gefässerie in Fuchsstadt. Alle vier de gevels en het dak zijn voorzien van groen, waarbij de geveloriëntatie de plantkeuze bepaalde. “Voor ons zijn de BuGG-awards een bevestiging dat we op de goede weg zijn, met samenwerkingen met goede partners en altijd onze vier pijlers als uitgangspunt”, zegt Kieboom. Wat groene gevels zoals die in Fuchsstadt bijdragen aan de biodiversiteit, wordt gemonitord. Onderzoeksbureau SGS heeft een methode ontwikkeld om de biodiversiteit van groene gevels te meten. De exclusieve rechten om die meetmethode in Europa toe te passen, liggen bij Mobilane.

Bushokjes voor biodiversiteit

Mobilane was in 2019 wereldnieuws toen het bedrijf de bushokjes in Utrecht voorzag van groene daken. “Daarmee haalden we de pers tot in China en India aan toe”, vertelt Kieboom. “Een Amerikaanse journalist noemde de bushokjes ‘bee-stop’ in plaats van ‘bus stop’. Wij vroegen ons af of dat niet te sterk gezegd was, want sedum trekt niet de meeste insecten aan. Maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er een enorme toename is in biodiversiteit rondom groene bushokjes, vooral die in een sterk verstedelijkte omgeving zoals Neude en het Janskerkhof. Dus ook al is iets een klein oppervlak, het heeft absoluut waarde.”